Cara merawat cirit-birit dengan cepat

Family.guy.diarrheaHari ni husband saya pula yang kena cirit-birit walaupun tak seteruk saya dan anak-anak,sampai lemah jadinya.

Mula-mula anak yang bongsu kena cirit-birit & muntah-muntah,lepas tu berjangkit kat abang dia sampai dah lembik then kena tahan wad masukkan air sebab dah 2 hari tak boleh makan & minum apa-apa pun.

Lepas tu berjangkit pula kat anak yang sulong & ‘pass’ pula kat saya,memang serik rasanya sebab tak pernah kena cirit-birit sampai tak larat nak buat apa-apa pun selain baring je.

Apakah yang menyebabkan cirit-birit?

Secara amnya cirit-birit atau Diarrhea tersebar melalui makanan atau minuman yang tercemar,dengan tangan yang kotor,atau menyentuh najis.Cirit-birit boleh berlaku kepada sesiapa sahaja dan menyerang untuk tempoh dua atau tiga hari dan mungkin lebih dari itu.

Apakah tanda-tanda cirit-birit?

  • Kerap ke tandasdiarh
  • Najis cair
  • Sakit atau kejang perut
  • Mual & muntah-muntah
  • Hilang selera
  • Demam
  • Dehidrasi

 

 

Cara merawat cirit-birit

  • Berhenti semua makananSh kecuali bubur dan sup kosong 
  • Minun ORS (Oral Rehydration Salt) atau boleh tukar kepada Nutriferon bersama Performance Drink yang membantu mengurangkan kekerapan anda ke tandas dan mengelakkan badan dehidrasi.
  • Selepas 2 jam,’challenge’ perut anda dengan air kacang soya iaitu ESP Shaklee yang mengembalikan tenaga anda.
  • Peppermint Ginger Plus melegakan angin dalam perut dan membantu masalah hilang selera makan.

Alhamdulillah setelah saya ikhtiar merawat cirit-birit dengan Shaklee dan mampu melegakan masalah cirit-birit dengan cepat.

Jika anda mempunyai masalah yang sama dan ingin ikhtiar dengan Shaklee,boleh hubungi saya untuk membuat pesanan dan untuk lebih jimat,anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee.

=== Untuk maklumat lanjut,hubungi saya Didie :
Email : didiesh33@gmail.com
H/P No. : 012-6227811
ID Shaklee : 890071
Fanpage : https://www.facebook.com/myvitaminstore

 

Share

Atasi masalah anak sembelit tanpa ubat

Menurut Dr.Zubaidi,sembelit bukanlah penyakit,dan ia tidak didiagnosakan dengan mengira bilangan hari mereka tidak membuang air besar.Malah jika 3 hari sekali,ia masih dikira normal andai tiada tanda-tanda  anak itu mengalami sembelit.

sembelit1

Sembelit bermaksud perkumuhan usus yang sukar atau menyakitkan dan tidak kerap.Sembelit berlaku apabila pengecutan otot kolon menjadi perlahan atau lembap,menyebabkan najis melalui kolon secara terlalu perlahan,atau apabila kolon menyerap terlalu banyak air mengakibatkan najis menjadi terlalu kering dan keras.

Tanda-tanda anak mengalami sembelit

  • menangis dan menunjukkan rasa resah
  • rasa tidak selesa ketika membuang air besar.
  • meragam,mengadu sakit ketika hendak membuang dan meneran.
  • najis kelihatan kering,keras dan berbiji-biji.
  • perut menjadi keras
  • kentut dan najis berbau lebih busuk

Punca kanak-kanak sembelit

  • Tidak mengamalkan makanan seimbang
  • Kurang minum air
  • Kurang mengambil fiber atau serat yang secukupnya
  • Kurang bersenam atau tidak aktif
  • Dehidrasi yang berterusan

Kesan sembelit pada kanak-kanak

  • Kejang perut atau sakit perut yang datang dan pergi
  • Luka di dubur (anal fissure) yang boleh menyebabkan pendarahan dan kesakitan
  • Rasa tidak selesa
  • Enggan membuang air besar kerana trauma
  • Perut kembung

7 Cara Atasi Anak Sembelit

  • Galakkan anak minum air yang banyak.
  • Beri anak minum jus buah segar bagi melawaskan pembuangan air.
  • Makan makanan yang tinggi kandungan serat seperti buah-buahan,sayur-sayuran dan kekacang.
  • Mengamalkan diet yang sihat untuk menghindari masalah penghadaman (Penghadaman yang perlahan akan menyebabkan najis menjadi keras dan mengakibatkan sembelit).
  • Beri anak minuman Pribiotik seperti Yakult,Vitagen,Bliss kerana ia mengandungi bakteria baik yang diperlukan oleh usus dan perut kanak-kanak.
  • Mengamalkan Mealshakes Shaklee yang menyediakan 24 jenis vitamin,mineral dan zat perlu.

Saya pernah menghadapi situasi anak sembelit antara salah satu sebab kurang pengambilan fiber.Dulu bila nak buang air besar,anak saya akan menangis dan mengadu sakit perut sampai dia jadi trauma akibat sakit sembelit tu.Mana tak nya,lebih sejam tunggu dan terpaksa saya gunakan ‘enema’ sebab tak sampai hati tengok dia kesakitan.Sekarang saya mengamalkan seperti ibu di dalam video ini yang menghadapi anak sembelit teruk sampai anak tak nak makan.


Anak Sembelit Teruk Sampai Kena Seluk Tangan Nak Korek from iReach HD on Vimeo.

anak sembelit2

Share

7 Cara Mengatasi Gastrik Tanpa Ubat

Saya pernah menghidap gastrik waktu sekolah rendah akibat suka makan makanan masam dan jeruk.Sakitnya tak usah citer la,serba tak kena jadinya.

gastrik

Gastrik dibahagikan kepada 2 jenis iaitu Gastritis (keradangan lapisan medosa yang melapik dinding perut) dan Ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding Gastritis).

Apakah Simptom Gastrik?

~ Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)

~ Rasa senak,berangin atau pedih

~Rasa tidak selesa

~ Kembung,sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan

~ Rasa mual (loya) atau muntah

~ Hilang selera makan

~ Berat badan turun,najis menjadi hitam,muntah mengandungi darah

Punca-punca masalah Gastrik

1) Makanan pedas

Orang yang gemar makanan pedas lebih cenderung  menghidap masalah Gastrik Asid.Ini kerana kepedasan itu adalah sesuatu yang merangsang rembesan jus gastrik asid di dalam perut .

2) Makanan masam

Makanan yang masam juga turut merangsang rembesan jus gastrik yang lebih.Bagi mereka yang gemar makan jeruk apabila perut kosong,lama kelamaan lapisan mukus yang melindungi dinding perut daripada hakisan asid hidroklorik akan menjadi semakin nipis.

3) Merokok

Beberapa kajian sains menunjukkan bahawa bahan kimia di dalam rokok itu boleh merangsang kelenjar rembesan jus gastrik.Jika merokok itu boleh merangsang saraf otak anda yang memberi rasa ‘high’,begitu juga ia merangsang  pam jus gastrik untuk menghasilkan rembesan jus gastrik asid.

4) Kopi atau Teh

Satu atau dua gelas sehari tidak apa,tetapi kalau minum kopi atau teh macam anda minum air kosong akan menjadikan anda calon masalah gastrik.Ini kerana kopi dan teh mengandungi kafein yang merupakan perangsang saraf yang menyebabkan kelenjar jus gastrik di perut menjadi lebih aktif.

5) Tekanan Emosi

Ekoran daripada cara hidup moden yang penuh dengan macam-macam tekanan dan tekanan emosi.Ini akan mengganggu sistem hormon dan saraf di dalam badan yang akan menyebabkan penyakit moden dalam jangka masa panjang dan masalah gastrik adalah salah satu daripadanya.

Bagaimana Mengatasi Gastrik?

1) Elakkan makanan pedas dan juga yang membuatkan anda rasa sakit perut seperti makanan berminyak dan berlemak.

2) Elakkan minum minuman beralkohol,minuman berkafein dan minuman bikarbonat.

3) Makan lebih kerap pada siang hari tapi dalam kuantiti yang sedikit untuk elakkan perut rasa lapar dan pedih.

4) Elakkan makan makanan yang mempunyai bahan pengawet dan masam seperti makanan yang diperap dan dijeruk.

5) Belajar untuk mengawal tekanan dalam kehidupan seharian anda dengan beriadah,bersenam dan dapatkan khidmat kaunseling.

6) Pengambilan vitamin supplemen seperti Vitamin B12,Vitamin E dan Vitamin C untuk menggantikan kehilangan vitamin-vitamin berkenaan semasa kesakitan akibat gastrik.ESP (Energizing Soy Protein) dan Ostematrix mengandungi kalsium yang bersifat alkali untuk mengurangkan keradangan perut dan sakit ulu hati akibat gastrik.set gastrik

7) Boleh amalkan minuman halia atau makan halia untuk buang angin.Peppermint-Ginger Plus membantu melegakan ketidakselesaan perut dan usus,loya dan mual angin juga membantu melegakan kesakitan gastrik,pedih ulu hati.Rasa pun sedap berangin  tak susah nak makan atau minum sebagai bancuhan teh.

Untuk pengidap gastrik kronik sekiranya gastrik masih berterusan,dapatkan rawatan doktor.Doktor mungkin akan cadangkan pengambilan ubat yang menghalang penghasilan asid untuk mengurangkan pembebasan asid ke dalam saluran pencernaan.

Namun jika dah lama menghidap gastrik,saya recommend untuk cuba ESP,Ostematrix dan Peppermint-Ginger Plus Shaklee.Belum cuba belum tau.Alhamdulillah ramai yang dah cuba dan kesannya memang buat anda teruja.

Seperti Puan Farahana dalam video ni yang telah menghidap gastrik kronik selama 10 tahun terubat secara tak sengaja.macam mana tu?

Sengsara Gastrik Kronik 10 Tahun Terubat Secara Tak Sengaja? Biar Betul… from iReach HD on Vimeo.

=== Untuk maklumat lanjut,hubungi saya Didie :
Email : didiesh33@gmail.com
H/P No. : 012-6227811
ID Shaklee : 890071
Fanpage : https://www.facebook.com/myvitaminstore
Share