Tag Archives: Ostematrix

Cara Merawat Sakit Saraf

Apakah penyakit saraf?

Jika saraf seseorang normal,merasa sakit adalah suatu amaran atau signal kepada kita. Contoh, apabila tangan kita tersepit, saraf akan berfungsi untuk menghantar isyarat sakit ke otak  dan secara tak langsung kita akan menarik kembali tangan sebelum ia cedera. Sebaliknya pada seseorang yang mengalami kerosakan saraf, sistem seperti tadi tidak berfungsi.

Saraf yang rosak boleh menghantar isyarat yang salah di mana kita akan sering merasa sakit sebenar tanpa sebab atau boleh juga menyebabkan kita tak berasa sakit jika mengalami sebarang kecederaan.

Gejala yang dialami oleh mereka yang menghadapi sakit saraf bergantung kepada tempat dan jenis saraf yang terjejas. Kerosakan boleh berlaku kepada saraf dalam otak dan saraf tunjang. Ia juga boleh berlaku dalam saraf periferal, yang terletak di seluruh badan anda.
Antara gejala-gejala yang dialami oleh mereka yang menghidapi sakit saraf termasuklah :
– Ketidakupayaan untuk rasa sakit dada, seperti serangan jantung
– kuat berpeluh (dikenali sebagai hyperhidrosis) atau kurang berpeluh (dikenali sebagai anhidrosis)
– ringan kepala
– mata dan mulut kering
– sembelit
– badan menjadi terlalu sensitif. Sesetengah orang mungkin merasa sakit hanya dengan membaluti tubuh badan dengan selimut.
– merasa kebas di kaki, jari tangan
– rasa lemah otot
– hilang keseimbangan badan
– rasa panas terbakar (burning)

cara rawat sakit saraf

Punca sakit  dan kerosakan saraf

1.  Penyakit autoimun
Pelbagai jenis penyakit autoimun boleh menyebabkan gejala sakit saraf termasuklahsclerosis,myasthenia gravis,sindrom Guillain-Barre,lupus dan penyakit radang usus.
2. Kanser
Kerosakan dan sakit saraf juga berlaku akibat kanser di dalam pelbagai cara. Terdapat beberapa jenis kanser yang menyebabkan kekurangan nutrisi yang secara tak langsung memberi kesan kepada fungsi saraf.  Terdapat beberapa jenis kemoterapi dan radiasi boleh mengakibatkan kerosakan dan sakit saraf pada individu tertentu.
3. Trauma
Apa sahaja penyebab trauma atau himpitan saraf oleh tumor boleh menyebabkan kerosakan dan sakit saraf termasuklah pembedahan.
4. Diabetes
Hampit 70% penghidap diabetes mengalami kerosakan saraf. Neuropati diabetes adalah komplikasi yang serius dan boleh menjejaskan ketiga-tiga jenis neuron. Jika anda mempunyai penyakit kencing manis serta mengalami gejala sakit saraf,anda perlu berunding dengan pakar perubatan secepat mungkin.
5. Kesan sampingan ubat-ubatan
Pelbagai bahan-bahan yang diambil ke dalam badan secara sengaja atau tidak,mampu menyebabkan kerosakan dan sakit saraf. Selain itu,bahan toksik yang termakan tanpa sengaja termasuk plumbum,arsenik dan merkuri juga boleh menyebabkan kerosakan pada saraf.
6. Kekurangan nutrisi
Termasuk vitamin B6 dan B12,kekurangan nutrisi boleh menyebabkan gejala kerosakan dan sakit saraf sperti rasa lemah atau panas terbakar. Pengambilan alkohol berlebihan juga mungkin boleh menyebabkan kerosakan saraf.
7. Penyakit berjangkit
Penyakit berjangkit seperti penyakit Lyme,virus herpes,HIV dan hepatitis C mempunyai keupayaan untuk memberi kesan kepada saraf dalam badan kita.

Sistem Saraf Manusia

Sistem saraf manusia mempunyai 2 komponen utama iaitu

1- Sistem Saraf Pusat

Termasuk saraf tunjang dan otak

2- Sistem Saraf Periferal

Saraf yang bawa impuls dari saraf tunjang dan otak kepada semua bahagian badan.

Sistem badan khusus yang banyak membentuk sistem saraf periferal untuk pelbagai fungsi penting. Oleh sebab itu,pesakit saraf tak dapat rasai kesakitan yang amat sangat pada sebahagian besar anggota badan.

Antara Masalah Sakit Saraf Yang Terjadi di Malaysia

Painful Diabetic Peripheral Neuropathy (pDPN)

pDPN ni lebih dikenali sebagai sakit saraf akibat diabetes.

dPDN dikenali sebagai sakit saraf akibat diabetes dan boleh menyebabkan kesakitan yang amat sangat . Penyakit ini menyebabkan pesakit sukar untuk berjalan,bekerja,tidur serta menjejaskan mood dan aktiviti harian.

Sakit Saraf Biasa

Sakit saraf biasa ini selalunya melibatkan saraf anggota tubuh seperti tangan dan kaki.

Ia selalunya menyebabkan rasa kebas,tiada kekuatan untuk bergerak dan kadang kala rasa sakit menyucuk. Pesakit saraf biasa ni juga berasa sukar bernafas,masalah penghadaman,masalah penglihatan dan pendengaran.

Cara Merawat Sakit Saraf dan Kerosakan Saraf

 

Kerosakan saraf dalam kebanyakan kes tidak boleh disembuhkan sepenuhnya. Namun,terdapat rawatan alternatif bagi mengurangkan gejala yang dihidapi. Jika kerosakan saraf progresif, adalah penting untuk berunding dengan doktor sebaik anda mengesan gejala awal. Cara ini boleh mengurangkan kemungkinan kerosakan saraf yang kekal.
Biasanya,rawatan pada peringkat awal adalah untuk menangani punca yang menyebabkan kesakitan atau kerosakan saraf termasuklah;
  • Mengawal paras gula dalam darah untuk pesakit diabetes
  • Menukar ubat lain jika ianya menyebabkan kerosakan saraf
  • Menyelesaikan masalah kekurangan nutrisi
  • Terapi fizikal atau pembedahan untuk menangani himpitan atau trauma ke atas saraf
Selain itu,rawatan yang dicadangkan adalah pengambilan ubat penahan sakit,ubat bukan steroid anti-radang seperti ibuprofen atau analgesik lain,krim atau gel untuk sapuan pada kulit.
Kajian ada menunjukkan bahawa rawatan alternatif seperti akupunktur boleh melegakan kesakitan saraf.
Terdapat beberapa kes,sakit saraf terjadi disebabkan oleh kekurangan vitamin B12 dan pengambilan makanan tambahan boleh membantu.
Cadangan Supplemen untuk Sakit Saraf
Cadangan untuk mereka yang mengalami sakit saraf dan memilih rawatan semulajadi adalah Set Kesihatan Saraf. Set ini membantu membekalkan nutrien penting untuk kesihatan saraf serta mengurangkan sakit saraf jika diambil secara konsisten.
vivix
Vivix
Minuman botani yang mengandungi polifenol dan resveratrol dan tinggi dengan antioksidan. Ia membantu melindungi dan memperbaiki sel saraf dari kerosakan akibat radikal bebas. yang kaya dengan antioksidan di mana dapat bantu melindungi sel saraf dari kerosakan akibat radikal bebas.
B complex
B Complex
Mengandungi kesemua vitamin B termasuklah B6 dan B12 yang penting untuk kesihatan saraf.
ostematrix
Ostematrix
Mengandungi vitamin D,kalsium dan magnesium yang membantu penyerapan kalsium dengan berkesan serta membantu melegakan sakit saraf.

Kalau nak dapatkan harga istimewa lebih jimat, jangan lupa whatapps Didie di 012-62278811 atau klik butang di bawah

buy-now-2

Semoga dengan ikhtiar ini dan izin Allah,diberi kesembuhan untuk masalah sakit saraf.

Share

7 Cara Mengatasi Gastrik Tanpa Ubat

Saya pernah menghidap gastrik waktu sekolah rendah akibat suka makan makanan masam dan jeruk.Sakitnya tak usah citer la,serba tak kena jadinya.

gastrik

Gastrik dibahagikan kepada 2 jenis iaitu Gastritis (keradangan lapisan medosa yang melapik dinding perut) dan Ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding Gastritis).

Apakah Simptom Gastrik?

~ Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)

~ Rasa senak,berangin atau pedih

~Rasa tidak selesa

~ Kembung,sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan

~ Rasa mual (loya) atau muntah

~ Hilang selera makan

~ Berat badan turun,najis menjadi hitam,muntah mengandungi darah

Punca-punca masalah Gastrik

1) Makanan pedas

Orang yang gemar makanan pedas lebih cenderung  menghidap masalah Gastrik Asid.Ini kerana kepedasan itu adalah sesuatu yang merangsang rembesan jus gastrik asid di dalam perut .

2) Makanan masam

Makanan yang masam juga turut merangsang rembesan jus gastrik yang lebih.Bagi mereka yang gemar makan jeruk apabila perut kosong,lama kelamaan lapisan mukus yang melindungi dinding perut daripada hakisan asid hidroklorik akan menjadi semakin nipis.

3) Merokok

Beberapa kajian sains menunjukkan bahawa bahan kimia di dalam rokok itu boleh merangsang kelenjar rembesan jus gastrik.Jika merokok itu boleh merangsang saraf otak anda yang memberi rasa ‘high’,begitu juga ia merangsang  pam jus gastrik untuk menghasilkan rembesan jus gastrik asid.

4) Kopi atau Teh

Satu atau dua gelas sehari tidak apa,tetapi kalau minum kopi atau teh macam anda minum air kosong akan menjadikan anda calon masalah gastrik.Ini kerana kopi dan teh mengandungi kafein yang merupakan perangsang saraf yang menyebabkan kelenjar jus gastrik di perut menjadi lebih aktif.

5) Tekanan Emosi

Ekoran daripada cara hidup moden yang penuh dengan macam-macam tekanan dan tekanan emosi.Ini akan mengganggu sistem hormon dan saraf di dalam badan yang akan menyebabkan penyakit moden dalam jangka masa panjang dan masalah gastrik adalah salah satu daripadanya.

Bagaimana Mengatasi Gastrik?

1) Elakkan makanan pedas dan juga yang membuatkan anda rasa sakit perut seperti makanan berminyak dan berlemak.

2) Elakkan minum minuman beralkohol,minuman berkafein dan minuman bikarbonat.

3) Makan lebih kerap pada siang hari tapi dalam kuantiti yang sedikit untuk elakkan perut rasa lapar dan pedih.

4) Elakkan makan makanan yang mempunyai bahan pengawet dan masam seperti makanan yang diperap dan dijeruk.

5) Belajar untuk mengawal tekanan dalam kehidupan seharian anda dengan beriadah,bersenam dan dapatkan khidmat kaunseling.

6) Pengambilan vitamin supplemen seperti Vitamin B12,Vitamin E dan Vitamin C untuk menggantikan kehilangan vitamin-vitamin berkenaan semasa kesakitan akibat gastrik.ESP (Energizing Soy Protein) dan Ostematrix mengandungi kalsium yang bersifat alkali untuk mengurangkan keradangan perut dan sakit ulu hati akibat gastrik.set gastrik

7) Boleh amalkan minuman halia atau makan halia untuk buang angin.Peppermint-Ginger Plus membantu melegakan ketidakselesaan perut dan usus,loya dan mual angin juga membantu melegakan kesakitan gastrik,pedih ulu hati.Rasa pun sedap berangin  tak susah nak makan atau minum sebagai bancuhan teh.

Untuk pengidap gastrik kronik sekiranya gastrik masih berterusan,dapatkan rawatan doktor.Doktor mungkin akan cadangkan pengambilan ubat yang menghalang penghasilan asid untuk mengurangkan pembebasan asid ke dalam saluran pencernaan.

Namun jika dah lama menghidap gastrik,saya recommend untuk cuba ESP,Ostematrix dan Peppermint-Ginger Plus Shaklee.Belum cuba belum tau.Alhamdulillah ramai yang dah cuba dan kesannya memang buat anda teruja.

Seperti Puan Farahana dalam video ni yang telah menghidap gastrik kronik selama 10 tahun terubat secara tak sengaja.macam mana tu?

Sengsara Gastrik Kronik 10 Tahun Terubat Secara Tak Sengaja? Biar Betul… from iReach HD on Vimeo.

=== Untuk maklumat lanjut,hubungi saya Didie :
Email : didiesh33@gmail.com
H/P No. : 012-6227811
ID Shaklee : 890071
Fanpage : https://www.facebook.com/myvitaminstore
Share

Promosi Februari 2015..4 Vitamin Shaklee yang hebat!

Bulan ni Shaklee dengan berbesar hati bagi tawaran istimewa untuk peminat2 nya.Jom kita tengok antara vitamin2 dengan harga yang best.

1. Beli 6 percuma 1 ~ Ostematrix & Vitalea

2. Beli 3 percuma 1 ~ Advance Joint Health Tablet & Vitalea for Children

Apa fungsi vitamin2 di atas?

Vitalea – multivitamin & mineral yang mengandungi 30 nutrisi lengkap
Ostematrix – membantu untuk masalah tulang/kekurangan kalsium
Advance Joint Health – merangkumi kombinasi nutrien kesihatan sendi
Vitalea for Children – menjaga kesihatan kanak2 
Pm saya Didie untuk maklumat lanjut @012-6227811. 
Share

Ostematrix

Kalsium yang isinya paling seimbang memastikan kadar penyerapannya adalah 99%.Formulanya unik,dibuat dari mineral semulajadi & garam mineral dari Laut Mati,mengandungi kalsium,magnesium,fosforus & vitamin D,zinc,kuprum,manganes & boron.
Nutrien2 ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh & menghalang endapan sesetengah mineral.Kajian telah membuktikan supplemen kalsium akan meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang telah berumur secara berkesan. 

Kelebihan Ostematrix:
menguatkan tulang – kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku,kerangka,gigi,sistem saraf.Ia juga merawat tulang retak,kuku rapuh,eczema, kekejangan,gusi berdarah & merangsang darah utk memekat.
memperbaiki kekejangan & kebas2 – pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas2, kekejangan, sakit sendi & artritis.

•meringankan stres
– ianya mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung,impuls saraf,penenang saraf,menggalakkan tidur selesa,memperbaiki jantung berdebar,gementar & stres.Juga memperbaiki depresi,mood swing, sakit kepala & pitam.
memperbaiki masalah haid – kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium & magnesium serentak meringankan sakit waktu haid & membantu membuang air kecil.
memperbaiki hiperaktiviti perut & sakit gastrik.
=== Untuk maklumat lanjut,hubungi saya Didie :
Email : didiesh33@gmail.com
H/P No. : 012-6227811
ID Shaklee : 890071
Fanpage : https://www.facebook.com/myvitaminstore
Share