Tag Archives: Vivix

Cara Merawat Sakit Saraf

Apakah penyakit saraf?

Jika saraf seseorang normal,merasa sakit adalah suatu amaran atau signal kepada kita. Contoh, apabila tangan kita tersepit, saraf akan berfungsi untuk menghantar isyarat sakit ke otak  dan secara tak langsung kita akan menarik kembali tangan sebelum ia cedera. Sebaliknya pada seseorang yang mengalami kerosakan saraf, sistem seperti tadi tidak berfungsi.

Saraf yang rosak boleh menghantar isyarat yang salah di mana kita akan sering merasa sakit sebenar tanpa sebab atau boleh juga menyebabkan kita tak berasa sakit jika mengalami sebarang kecederaan.

Gejala yang dialami oleh mereka yang menghadapi sakit saraf bergantung kepada tempat dan jenis saraf yang terjejas. Kerosakan boleh berlaku kepada saraf dalam otak dan saraf tunjang. Ia juga boleh berlaku dalam saraf periferal, yang terletak di seluruh badan anda.
Antara gejala-gejala yang dialami oleh mereka yang menghidapi sakit saraf termasuklah :
– Ketidakupayaan untuk rasa sakit dada, seperti serangan jantung
– kuat berpeluh (dikenali sebagai hyperhidrosis) atau kurang berpeluh (dikenali sebagai anhidrosis)
– ringan kepala
– mata dan mulut kering
– sembelit
– badan menjadi terlalu sensitif. Sesetengah orang mungkin merasa sakit hanya dengan membaluti tubuh badan dengan selimut.
– merasa kebas di kaki, jari tangan
– rasa lemah otot
– hilang keseimbangan badan
– rasa panas terbakar (burning)

cara rawat sakit saraf

Punca sakit  dan kerosakan saraf

1.  Penyakit autoimun
Pelbagai jenis penyakit autoimun boleh menyebabkan gejala sakit saraf termasuklahsclerosis,myasthenia gravis,sindrom Guillain-Barre,lupus dan penyakit radang usus.
2. Kanser
Kerosakan dan sakit saraf juga berlaku akibat kanser di dalam pelbagai cara. Terdapat beberapa jenis kanser yang menyebabkan kekurangan nutrisi yang secara tak langsung memberi kesan kepada fungsi saraf.  Terdapat beberapa jenis kemoterapi dan radiasi boleh mengakibatkan kerosakan dan sakit saraf pada individu tertentu.
3. Trauma
Apa sahaja penyebab trauma atau himpitan saraf oleh tumor boleh menyebabkan kerosakan dan sakit saraf termasuklah pembedahan.
4. Diabetes
Hampit 70% penghidap diabetes mengalami kerosakan saraf. Neuropati diabetes adalah komplikasi yang serius dan boleh menjejaskan ketiga-tiga jenis neuron. Jika anda mempunyai penyakit kencing manis serta mengalami gejala sakit saraf,anda perlu berunding dengan pakar perubatan secepat mungkin.
5. Kesan sampingan ubat-ubatan
Pelbagai bahan-bahan yang diambil ke dalam badan secara sengaja atau tidak,mampu menyebabkan kerosakan dan sakit saraf. Selain itu,bahan toksik yang termakan tanpa sengaja termasuk plumbum,arsenik dan merkuri juga boleh menyebabkan kerosakan pada saraf.
6. Kekurangan nutrisi
Termasuk vitamin B6 dan B12,kekurangan nutrisi boleh menyebabkan gejala kerosakan dan sakit saraf sperti rasa lemah atau panas terbakar. Pengambilan alkohol berlebihan juga mungkin boleh menyebabkan kerosakan saraf.
7. Penyakit berjangkit
Penyakit berjangkit seperti penyakit Lyme,virus herpes,HIV dan hepatitis C mempunyai keupayaan untuk memberi kesan kepada saraf dalam badan kita.

Sistem Saraf Manusia

Sistem saraf manusia mempunyai 2 komponen utama iaitu

1- Sistem Saraf Pusat

Termasuk saraf tunjang dan otak

2- Sistem Saraf Periferal

Saraf yang bawa impuls dari saraf tunjang dan otak kepada semua bahagian badan.

Sistem badan khusus yang banyak membentuk sistem saraf periferal untuk pelbagai fungsi penting. Oleh sebab itu,pesakit saraf tak dapat rasai kesakitan yang amat sangat pada sebahagian besar anggota badan.

Antara Masalah Sakit Saraf Yang Terjadi di Malaysia

Painful Diabetic Peripheral Neuropathy (pDPN)

pDPN ni lebih dikenali sebagai sakit saraf akibat diabetes.

dPDN dikenali sebagai sakit saraf akibat diabetes dan boleh menyebabkan kesakitan yang amat sangat . Penyakit ini menyebabkan pesakit sukar untuk berjalan,bekerja,tidur serta menjejaskan mood dan aktiviti harian.

Sakit Saraf Biasa

Sakit saraf biasa ini selalunya melibatkan saraf anggota tubuh seperti tangan dan kaki.

Ia selalunya menyebabkan rasa kebas,tiada kekuatan untuk bergerak dan kadang kala rasa sakit menyucuk. Pesakit saraf biasa ni juga berasa sukar bernafas,masalah penghadaman,masalah penglihatan dan pendengaran.

Cara Merawat Sakit Saraf dan Kerosakan Saraf

 

Kerosakan saraf dalam kebanyakan kes tidak boleh disembuhkan sepenuhnya. Namun,terdapat rawatan alternatif bagi mengurangkan gejala yang dihidapi. Jika kerosakan saraf progresif, adalah penting untuk berunding dengan doktor sebaik anda mengesan gejala awal. Cara ini boleh mengurangkan kemungkinan kerosakan saraf yang kekal.
Biasanya,rawatan pada peringkat awal adalah untuk menangani punca yang menyebabkan kesakitan atau kerosakan saraf termasuklah;
  • Mengawal paras gula dalam darah untuk pesakit diabetes
  • Menukar ubat lain jika ianya menyebabkan kerosakan saraf
  • Menyelesaikan masalah kekurangan nutrisi
  • Terapi fizikal atau pembedahan untuk menangani himpitan atau trauma ke atas saraf
Selain itu,rawatan yang dicadangkan adalah pengambilan ubat penahan sakit,ubat bukan steroid anti-radang seperti ibuprofen atau analgesik lain,krim atau gel untuk sapuan pada kulit.
Kajian ada menunjukkan bahawa rawatan alternatif seperti akupunktur boleh melegakan kesakitan saraf.
Terdapat beberapa kes,sakit saraf terjadi disebabkan oleh kekurangan vitamin B12 dan pengambilan makanan tambahan boleh membantu.
Cadangan Supplemen untuk Sakit Saraf
Cadangan untuk mereka yang mengalami sakit saraf dan memilih rawatan semulajadi adalah Set Kesihatan Saraf. Set ini membantu membekalkan nutrien penting untuk kesihatan saraf serta mengurangkan sakit saraf jika diambil secara konsisten.
vivix
Vivix
Minuman botani yang mengandungi polifenol dan resveratrol dan tinggi dengan antioksidan. Ia membantu melindungi dan memperbaiki sel saraf dari kerosakan akibat radikal bebas. yang kaya dengan antioksidan di mana dapat bantu melindungi sel saraf dari kerosakan akibat radikal bebas.
B complex
B Complex
Mengandungi kesemua vitamin B termasuklah B6 dan B12 yang penting untuk kesihatan saraf.
ostematrix
Ostematrix
Mengandungi vitamin D,kalsium dan magnesium yang membantu penyerapan kalsium dengan berkesan serta membantu melegakan sakit saraf.

Kalau nak dapatkan harga istimewa lebih jimat, jangan lupa whatapps Didie di 012-62278811 atau klik butang di bawah

buy-now-2

Semoga dengan ikhtiar ini dan izin Allah,diberi kesembuhan untuk masalah sakit saraf.

Share

Cara Hilangkan Kedut Di Dahi dan Muka

Tampil cantik  dengan kulit wajah bersih dan licin adalah hal penting untuk wanita.Jika di komen lebih tentang kedut di kulit wajah terutama di dahi dan bawah mata,wanita cukup sensitif apatah lagi masih muda.

kedut dahi

Munculnya kerutan pada wajah merupakan salah satu tanda terjadinya proses dan gejala penuaan.Kerutan pada wajah terjadi kerana kekurangan kolagen pada lapisan kulit manusia.Kolagen adalah protein yang menyumbang kepada 75% berat untuk kulit sihat.Apabila usia kita semakin meningkat,paras kolagen turut berkurangan.

Merokok,kulit sering terdedah kepada matahari,tekanan,keresahan,ketegangan,kekurangan nutrisi ,radikal bebas dari pencemaran dan sebagainya,adalah antara faktor-faktor yang menyebabkan kerut di dahi dan muka.

Terdapat pelbagai cara untuk menyelesaikan masalah kerut di dahi dan muka;yang paling lazim ialah suntikan Botox.Botox cepat mengurangkan kedutan,garisan halus pada muka dan tahan kesan selama beberapa bulan.Suntikan Botox tidak kekal,ia melumpuhkan otot-otot dan berfungsi juga untuk menghilangkan kedut-kedut.

Terdapat juga petua-petua menggunakan bahan-bahan semulajadi untuk lebih jimat dan selamat pada kulit wajah.

1. Minyak zaitun

Minyak zaitun mampu hilangkan kedut wajah hasil daripada nutrisi yang boleh merangsang kulit untuk pertambahan kolagen secara semulajadi.Ia elok disapu pada setiap malam sebelum tidur.Kesannya kulit wajah pasti berbeza dan lebih sihat.

sayur n buah

2. Makan sayur dan buah

Gaya hidup sihat dengan melebihkan makan sayur dan buah-buahan segar untuk dapat kulit yang cantik dan lebih lembap.Kita juga perlu seimbangkan harian dengan melakukan senaman bagi mengeluarkan peluh untuk menyingkirkan racun dalam tubuh badan.

3. Lidah buaya

Lidah buaya kaya dengan antioksida yang diperlukan kulit.Campur dengan putih telur dan dijadikan masker 2 hari sekali untuk mengurangkan kedut di dahi.Bilas sehingga bersih selepas 15 minit.Anda boleh amalkan memakai masker 2 kali sehari,pagi dan malam untuk hasil yang lebih cepat dan segar.

4. Lemon

Buah yang kaya dengan vitamin C seperti lemon dan limau nipis atau pelbagai buah yang jenis masam boleh dijadikan masker untuk hilangkan kedutan pada wajah.Potong dan picit buah lemon di dahi dan lakukan sehari sekali.

Selain menggunakan bahan semulajadi,terdapat juga beberapa cara untuk hilangkan kedut di dahi dan muka.Semestinya mudah dan selamat.

 Petua Cara Islam
  • Urut wajah – Sejurus bangun pagi,sebelum mandi dan gosok gigi,lakukan urutan wajah dengan air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat Nabi 3 kali.Amalkan setiap hari urutan ini.
  • Tapak tangan – Semasa berdandan di waktu pagi baca selawat Nabi di kedua tapak tangan dan raupkan ke muka berserta niat dalam hati supaya di indahkan wajah seperti Nabi Yusuf.Amalkan setiap pagi.
  • Surah Yusuf – setiap kali selepas solat subuh bacalah surah Yusuf,kemudian minum air suam sebanyak 3 teguk sahaja.Wajah anda akan kelihatan muda daripada umur sebenar anda.
  • surah Al-Waqiah – Hafalkan ayat 35 – 38 surah Al-Waqiah. Bacalah dalam hati setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.
Petua Cara Moden
nutriwhite
  • Produk penjagaan kulit – Set Nutriwhite Shaklee Skin Care.Ia adalah campuran 16 nutrien yang membantu mengurangkan penghasilan melanin sekaligus menjadikan kulit wajah lebih putih ,kulit lebih gebu dan berseri.
  • Air – minum sebanyak 2-3 liter air kosong setiap hari
  • Berhenti merokok – Ia telah terbukti bahawa merokok adalah berbahaya kepada kesihatan sama ada perokok aktif mahupun perokok pasif.Kedutan juga boleh disebabkan oleh aktiviti merokok.
  • Senaman – Lakukan senaman kerana ia bukan sahaja baik untuk tubuh tetapi juga dapat membantu kita mendapatkan kulit cantik dan sihat berseri.
  • Buah-buahan – Pastikan kulit kita mendapat ‘makanan’ terbaik menerusi khasiat buah-buahan segar.
  • Tidur yang cukup – Pastikan kita dapat tidur cukup iaitu 8 jam sehari.
  • Tenang – Elakkan kemarahan kerana ia boleh menyebabkan kerosakan pada kulit kita.Sentiasa tenang dalam apa jua keadaan.
  • Rehatkan kulit – Jangan sentiasa mengenakan solekan.Biar kulit berehat seketika.
  • Sebelum tidur – Tanggalkan solekan terlebih dahulu sebelum tidur.
  • Elakkan makanan ringan – Berhenti pengambilan makanan ringan kerana ia boleh merosakkan kulit kita.
  • Pengambilan vitamin – Makanan tambahan seperti vitamin amat penting untuk kesihatan kulit.Namun begitu,ia tidak bermakna kita tidak mengamalkan makan harian yang berkhasiat.

testi 1

Mengamalkan makan Vivix akan membantu anda mempercepatkan proses awet muda sekaligus menghilangkan kedut di dahi dan muka.Ini kerana Vivix membantu memberi impak pada 4 mekanisma utama berlakunya penuaan pada tahap selular iaitu :

  1.  Melindungi dan membaiki selular DNA
  2.  Memberi impak positif kepada pengawalan genetik
  3.  Melambatkan biognesis (pembentukan baru mitochondria)
  4.  Melambatkan pembentukan protein AGE ( Advance Glycation End Product)

Vivix mampu menganjalkan kulit wajah dan menjadikan kulit kita 25 tahun lebih muda dari usia sebenar kerana khasiatnya yang sangat tinggi.Vivix juga pantas dalam memperbaiki kerosakan DNA dalam badan kita.

Kandungan ramuan di dalam Vivix merangkumi pelbagai jenis vitamin yang mampu memperbaiki seluruh sel dan DNA yang rosak dalam badan kita.Kandungan utama Vivix adalah dari buah anggur liar Muscadine yang mengandungi 20 jenis kromosom dan ianya memberikan fungsi imun yang lebih tinggi dan sifar antioksidan yang lebih kukuh.

Saiz buah anggur liar ini adalah sebesar bola golf  kerana pertumbuhan alamnya yang sangat unik , cahaya matahari yang kuat menjadikan anggur liar ini mengandungi banyak polifenol dan resveratrol.Justeru ia boleh membantu mengurangkan pembentukan kedutan pada dahi dan muka .
=== Untuk maklumat lanjut,hubungi saya Didie :
Email : didiesh33@gmail.com
H/P No. : 012-6227811
ID Shaklee : 890071
Fanpage : https://www.facebook.com/myvitaminstore
Share

Cara Merawat Pesakit Stroke Dengan Vivix

strok vivix 2

Stroke atau angin ahmar terjadi apabila salur darah tersumbat dan bekalan darah ke sebahagian otak diganggu.Bahagian otak tersebut tidak lagi menerima oksigen yang mencukupi ,oleh itu se-sel otak akan rosak atau mati dan mengakibatkan bahagian badan yang dikuasai oleh bahagian otak itu tidak berfungsi atau lumpuh.

Angin ahmar ialah kecederaan saraf yang serius dan gejalanya ialah kehilangan fungsi saraf secara tiba-tiba.Ia telah dikategorikan sebagai kecemasan perubatan yang boleh menyebabkan kerosakan saraf kekal serta juga kematian jika tidak dirawat dengan cepat.

Terdapat 2 jenis stroke iaitu :

penyakit-stroke

Jenis Pertama

Ischemic

Stroke jenis ini berlaku bila salur darah ke otak tersumbat.Salur darah ini tersumbat disebabkan oleh ketulan darah atau bila ada arteri yang mula sempit dipenuhi dengan kolestrol dan benda-benda berlemak yang lain yang melekat pada dinding salur darah.

 

Jenis Kedua

Hemorrhagic

Stroke hemorrhagic berlaku sebab salur darah pecah,darah terkeluar dari salur darah dan membunuh sel otak.Salah satu penyebab stroke ini adalah tekanan darah tinggi.

Rawatan bagi stroke biasanya adalah dengan pembedahan untuk mengeluarkan darah beku dan ia memakan kos yang sangat tinggi.

Punca Strok

1) Keadaan kesihatan individu

Punca strok termasuk kelanjutan umur,darah tinggi,kencing manis,kolestrol tinggi,hipertensi,gangguan jantung,arteriosklerosis(pengerasan pembuluh darah), migrain dan sejarah keturunan strok dalam keluarga boleh menyebabkan terjadinya strok.Berdasarkan statistik 80% pesakit darah tinggi dan arteriosklerosis adalah berisiko terkena serangna strok.

healthy lifestyle

2) Gaya hidup dan Cara pemakanan

Merokok merupakan punca boleh ubah suai yang paling penting.Pola pemakanan yang tidak seimbang seperti makanan segera,makanan proses dan makanan ringan menyumbang kepada penyakit strok ditambah lagi dengan kurang bersenam.Sikap negatif seperti mudah marah,murung turut memudahkan seseorang itu diserang strok.

Antara tanda-tanda serangan Strok :

  • Rasa pusing kepala,sakit kepala yang mendadak tanpa sebab yang jelas
  • Rasa bingung,celaru dan keliru
  • Sebelah mata kabur secara tiba-tiba
  • Susah untuk berjalan dan hilang keseimbangan badan secara mengejut
  • Terasa seperti hendak mati dan kaku/kebas pada muka,tangan,kaki atau sebahagian tubuh sahaja
  • Rasa mual atau muntah-muntah
  • Terasa seperti hendak pitam,atau pengsan secara tiba-tiba
  • Kesukaran untuk bertutur dan perkataan yang disebut tidak jelas

CARA MERAWAT PENYAKIT STROKE

1- Elak dan berhenti merokok

Merokok menyebabkan atherosclerosis (pengerasan dinding pembuluh darah) dan membuatkan darah menjadi mudah menggumpal.

2- Pemeriksaan tekanan darah secara rutin

Tekanan darah yang tinggi boleh menyebabkan pembuluh darah mengalami tekanan berlebihan.

3- Penyakit jantung

Sekiranya terdapat gejala atau gangguan jantung seperti dengupan yang tidak teratur atau kadar kolestrol tinggi,anda seharusnya  mendapatkan rawatan susulan doktor untuk mengelakkan terjadinya serangan strok.

4- Kawal tekanan perasaan dan stress

Stress juga boleh mengganggu kesihatan jantung,oleh itu tangani dan kawal stress dengan baik.

5- Jaga Pemakanan

Lebihkan sayuran dan buah-buahan supaya makanan berserat dapat mengawal lemak,kurangkan lemak,garam dan gula.Kurangkan makan daging merah kerana lemaknya menyebabkan pembuluh darah mengeras.

6- Kawal berat badan dan ketahui BMI anda

Memiliki badan gemuk atau obesiti akan meningkatkan risiko stroke.

7- Bersenam

Bersenam mampu menurunkan tekanan darah dan menyihatkan ,disamping membakar lemak.

8- Hindari alkohol

Meminum alkohol menjadikan tekanan darah naik,malahan bagi umat Islam pun wajib untuk kita mengelakkan minuman alkohol.

Bagaimana Vivix Shaklee membantu masalah stroke?

ruginya xcuba

Vivix adalah sejenis cecair pekat berwarna merah yang terhasil daripada kandungan anggur muskat,lobak ungu,elderberi dan Knotweed Jepun.

Vivix mengandungi resveratrol yang 10 kali lebih efektif dari hanya resveratrol.Ianya tidak mengandungi alkohol dan menggunakan bahan semulajadi ,tanpa pewarna tiruan serta perasa tambahan.

Apa itu Resveratrol?

  • Antioksidan yang kuat
  • Anti-inflamasi
  • Anti-kanser

Banyak lagi fungsi Vivix,antaranya…

Vivix juga membantu melindungi dan memperbaiki sel dari peringkat DNA yang typo rosak,mati,abnormal akibat serangan berjuta-juta perosak setiap hari.

Vivix membantu mengaktifkan semula sel-sel yang terlibat dalam pengawalan genetik utama yang merosot dan menggalakkan sel menjadi sihat semula.

Vivix membantu menurunkan kolestrol dalam darah dan menghalang pengoksidaan kolestrol LDL (kolestrol jahat). Oksidasi LDL ini yang menyebabkan serangan kardiovaskular / jantung.

Vivix sangat tinggi anti-oksidan yang membantu menguatkan sistem pertahanan tubuh.

Ekstrak elderberry membantu dalam perlindungan tubuh terhadap penyakit kardiovaskular,stroke dan serangan jantung.

Manakala ekstrak lobak ungu membantu dalam kesihatan salur darah,platlet dan lipoprotein yang berkebolehan mengurangkan risiko penyakit koronari jantung.

Pengguna Vivix telah menunjukkan bukti bahawa Vivix banyak membantu pemulihan pesakit stroke.

Testimoni Vivix & Stroke

strok vivix

Assalammualaikum..

Saya Hafza Aein.. yang berkongsi cerita mengenai suami saya yang mengalami stroke dan juga masalah percakapan. Stroke yang dia alami boleh saya kategori sebagai stroke pendarahan. Tapi setelah menggunakan produk Shaklee iaitu VIVIX, Alhamdulillah suami semakin pulih.
.

Tanggal 28 April 2014…suami mengalami masalah stroke dimana doktor mengesahkan pembengkakan otak kiri yang menjadi bengkak dengan cepat. Ya Allah…hanya Allah je yang tahu macam mana perasaan saya time tu.
.

Doktor membuat keputusan hanya pembedahan pembukaan tempurung kepala sahaja yang dapat menyelamatkan nyawa suami. Tanpa berfikir panjang, saya bersetuju untuk suami dibedah kerana tiada pilihan lain. Kalau ada pun, besar kemungkinan boleh menjadi risiko yang paling besar.
.

1 MEI 2014.. Jam 4 pagi suami masuk ke dewan pembedahan dan pakar memberitahu saya pembedahan ni merupakan major operation. Saya redha dengan segala kemungkinan yang berlaku.

Jam 8pg.. berita yang ditunggu telah tiba. Alhamdulillah..suami selamat menjalani pembedahan dan ditempatkan di Unit Rawatan Rapi untuk pemantauan doktor.
.

4 MEI 2014..keadaan suami masih lagi tidak sedar dan doktor telah memberitahu saya yang sel-sel otak di bahagian otak kiri telah mati dan ada 3 kemungkinan yang terjadi pada suami..

1- tidak dapat mengingat sape dia dan ahli keluarga…
2- boleh mengingat tapi cepat lupa..
3- masalah pertuturan..
.

Saya menjadi bimbang selepas itu. Apa yang saya harapkan lepas suami sedar dia akan mengingat semua ahli keluarga sendiri dan Alhamdulilah.. Allah Maha Besar.. bila dia dah sedar dia masih lagi ingat akan kami sekeluarga.
.

Cuma yang menjadi masalah bila setiap pertuturan dia menjadikan kami tidak faham. Tapi tak apa.. saya ingat lagi dengan produk VIVIX. Saya baca setiap testimoni pasal stroke ni.. apakah kesan dia bile dia makan dan apakah boleh pulih dengan minumnya.
.

Saya cuba bagi dia setiap malam dengan 1 sudu kecil dan berdoa setiap kali saya bagi pada dia untuk pulihkan sel-sel yang dah mati di otak dia sebab otak kiri merupakan otak untuk bertutur dan mengira.

Alhamdulillah setelah hampir setahun…saya berikan VIVIX pertuturan suami semakin pulih dan doktor pun puji suami nampak semakin berseri-seri dan makin banyak cakap.. Hahaha.. suka saya mendengarnya bila doktor cakap macam tu.
.

Terima kasih Shaklee telah membantu menyembuhkan suami saya dan keluarga. Terima kasih juga pada upline saya yang memahami keadaan saya dan memberi cadangan ambil VIVIX untuk bantu pulihkan suami saya.

I love Shaklee…

(BEFORE) Keadaan suami pada bulan MEI 2014
(AFTER) Keadaan suami selepas setahun menggunakan Vivix.

Alhamdulillah..apa-apa penyakit pun kalau kita usaha dan ikhtiar pasti ada jalannya.Kita juga harus ingat,penyembuhan itu datangnya dari Allah.

=== Untuk maklumat lanjut,hubungi saya Didie :
Email : didiesh33@gmail.com
H/P No. : 012-6227811
ID Shaklee : 890071
Fanpage : https://www.facebook.com/myvitaminstore
Share

Cara mengatasi SLE dengan Vivix Shaklee

Assalamualaikum..hari ni saya nak kupas tentang penyakit SLE (Systemic Lupus Erythematosus) .Awal dulu saya tak pernah tau pun pasal penyakit ni.Bila dah study pasal SLE ni dengan besar hatinya saya nak share dengan anda semua apa itu SLE.

SLE adalah penyakit kronik auto-imun di mana badan pesakit menghasilkan protein darah dengan banyaknya.Protein darah  atau dipanggil antibodi ini dengan sendirinya memberi tindak balas terhadap tisu seseorang.

Faktor yang perlu diketahui tentang SLE

♦ Lebih kurang 90% pengidap SLE adalah wanita sementara 10% adalah lelaki dan kanak-kanak

♦ Lebih kurang 90% wanita yang menghidap SLE berada dalam lingkungan umur boleh hamil iaitu diantara 15 hingga 50 tahun.

♦ Ratio pengidap SLE ; di Barat,di kalangan Afro-Carribeans- 1 dalam 250-500 orang.

♦ Di Amerika Syarikat – 1 dalam 2,000 orang di negara China – 1 dalam 1,000 orang

♦ Di Malaysia dianggarkan lebih daripada 10,000 orang telah disahkan mengidap SLE dalam jangka masa 30 tahun kebelakangan ini.

Terdapat 2 jenis Lupus

1. DiscoidLupus Erythematous (DLE)

– hanya melibatkan kulit

– jarang merebak ke organ lain

2. Systemic Lupus  Erythematosus (SLE)

– boleh merebak ke organ lain

– boleh mengakibatkan kematian

Apakah Yang Menyebabkan SLE?

Walaupun SLE boleh menyerang beberapa orang ahli keluarga, “gene lupus” yang khusus belum lagi dikenalpasti.

Kajian menyarankan ada beberapa “gene” mungkin boleh menentukan kebarangkalian seseorang itu diserang SLE. Gen ini juga dapat menentukan sama ada tisu atau organ yang terlibat serta tahap seriusnya penyakit SLE yang dialami.

Bagaimana pun gen sahaja tidak sepenuhnya memainkan peranan. Sebaliknya para saintis sedang mengkaji faktor-faktor lain yang turut menyumbang kepada punca SLE. Antara sebab-sebabnya ialah sinaran cahaya matahari, tekanan emosi, pengambilan ubat-ubat tertentu, dan juga kuman virus.

SLE merupakan penyakit auto-imun yang terjadi apabila sistem daya tahanan badan menjadi bercelaru dan mula melawan tisu-tisunya sendiri. Puncanya tidak diketahui tetapi kemungkinan besar ia disebabkan oleh gabungan faktor-faktor keturunan, alam sekitar, serta hormon. Ia berlaku melalui pengeluaran auto-antibodi yang melawan sel-sel normal seseorang. Itu menyebabkan keradangan pada beberapa bahagian tubuh yang boleh merosakkan organ dan tisu.

Jenis antibodi yang lazim didapati dalam pengidap SLE dipanggil antibodi antinuklear (antinuclear antibody) kerana ia bertindakbalas dengan bahagian nukleus sel. Para saintis masih belum dapat memahami semua faktor yang menyebabkan keradangan dan kerosakan tisu dalam penyakit SLE.

Sumber : www.lupusmalaysia.org

lupus

Tanda dan Gejala yang dikaitkan dengan SLE

~ ruam-ruam pada kulit muka dan badan

~ kulit yang sensitif kepada cahaya matahari

~ ulser pada mulut

~keguguran rambut

~ sakit dan radang pada sendi

~demam yang berlarutan

~ sakit di bahagian dada apabila bernafas

~ vasculitis (radang pada salur darah)

Penyakit SLE hanya boleh dirawat dan dikawal.Pesakit SLE boleh mengalami kegagalan buah pinggang sekiranya rawatan awal tidak diberi.Ini kerana ia sering menyerang buah pinggang (lebih kurang 40 peratus daripada pesakit SLE).

Penyakit ini boleh membawa maut kerana SLE berupaya menyebabkan kegagalan fungsi organ atau serangan SLE itu sendiri terlalu kuat yang dinamakan krisis lupus.Antibodi juga boleh memecahkan sel-sel darah merah dan menyebabkan pesakit kurang darah merah.
sle vs vivix
Testimoni :
Anak sy tinggalkan terus steroid yg sepatutnya dia mkn 8 bj sehari..Hanya makan vivix dan omega shaklee.syukur alhamdulillah,doktor kata penyakit SLE dia semakin pulih.”
Ye vivix memang terbaik.Sy bersyukur anak sy pengidap SLE dah hampir sembuh. Doktor pun terkejut dan bertanya apa yg anak sy makan sehinnga dia hampir bebas dr penyakit tu.”
Vivix adalah supplemen terbaik membantu merawat SLE. Ini kerana Vivix memelihara kesihatan secara menyeluruh.Ramuan Vivix melindungi dan memperbaiki sellular DNA serta kerosakan sel.
Terbukti Vivix Shaklee membantu SLE.
Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan atau ingin maklumat lanjut,hubungi Didie di 012-6227811. Facebook : MyvitaminSTORE
Share

Lebih Jimat dengan Promosi Shaklee July 2015

Selamat Datang July 2015.Shaklee menawarkan promosi hebat sepanjang bulan ini iaitu VIVIX Beli 6 Percuma 1
VIVIX 1Vivix mengandungi 4 ramuan aktif yang tinggi dengan ‘Resveratrol’ berupaya mengaktifkan pengawalan utama genetik,melindungi & membaiki sellular DNA.
Ayah saya makan Vivix untuk masalah darah tinggi dia.Lepas habis sebotol Vivix, dia pergi ‘check’ Alhamdulillah dengan izin Allah darah tinggi dia dah takde katanya .Of course la happy tak perlu telan ubat darah tinggi lagi.Badan pun rasa sihat je.

Selain Vivix,Shaklee juga menawarkan harga promosi untuk B Complex.

b com
B Complex mengandungi 8 komponen penting vitamin B, termasuklah 100% biotin & asid folik.Ia membekalkan tenaga ,melebatkan rambut.B Complex yang kaya dengan asid folik mengurangkan risiko kecacatan tulang belakang & membantu tumbesaran bayi dalam kandungan.
Antara promosi lain yang Shaklee tawarkan ialah Vita-Lea for Children.
vita lea c
Multivitamin untuk kanak-kanak yang lengkap dengan 19 vitamin & mineral.Vita-Lea Children ini membantu tumbesaran tulang & otak serta menyokong sistem imun.
Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan harga yang lebih jimat,cash back pada bulan depan dan percuma 1 botol Vita-Lea.Boleh hubungi saya Didie 012-622 7811 untuk ketahui maklumat lebih lanjut.
Share

Strok & Vivix

 

Tahukah anda Strok adalah punca kematian ketiga terbesr di Malaysia.Ia dianggap sebab utama kehilangan upaya yang
teruk, dan setiap tahun, dianggarkan 40,000 rakyat Malaysia mengalami strok.
Strok terjadi apabila bekalan darah ke otak terganggu.Otak merupakan pusat
saraf tubuh yang mengawal setiap apa kita lakukn atau fikirkan,serta mengawal
fungsi-fungsi automatic seperti pernafasan.
Otak
memerlukan bekalan darah berterusan yang membawa oksigen dan nutrien penting
untuk berfungsi.Jika saluran darah di dalam otak pecah atau tersumbat,bekalan
darah akan terhenti dan sel-sel otak akan kekurangan oksigen dan nutrien.Anda
mengalami Strok apabila bahagian otak itu mula mati dan ia akan menjejaskan
deria-deria anda.
Terdapat
2 jenis Strok iaitu Strok Iskemia,terjadi apabila gumpalan darah menghalang
arteri yang pergi ke otak & menggangu bekalan darah.Strok  kedua iaitu Strok Berdarah di mana saluran darah di dalam
atau di sekeliling otak pecah, menyebabkan pendarahan. Penyakit darah tinggi
yang lama dan tidak dirawat menyebabkan tekanan pada dinding arteri,
menambahkan risiko ia pecah atau berdarah.
 
Siapakah yang berisiko?
  • Mereka yang mempunyai Tekanan Darah Tinggi (Hipertensi)
  • Diet yang mengandungi garam tinggi & makanan berlemak.
  • Mereka yang menghidap kencing manis mengalami lebih kemungkinan mengalami tekanan darah tinggi.
  • Jenis degupan jantung tidak teratur meninggikan risiko pembentukan gumpalan darah di dalam jantung.
  • Perokok & tabiat minum (alkohol),dikaitkan dengan tekanan darah yang lebih tinggi.
Risiko strok boleh dikurangkan dengan mengamalkan gaya hidup sihat seperti bersenam,pemakanan seimbang & elakkan stress.

Bagaiman Vivix Shaklee dapat membantu?


Vivix mengandungi campuran unik botani Anggur Muscadine,Polygonum Cuspidatum,Elderberi Eropah & Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol.Anggur Muscadine yang mengandungi asid ellagik dalam kepekatan yang tinggi,satu phyto-nutrient yang tidak dijumpai didalam anggur jenis lain dan telah menunjukkan mempunyai ciri-ciri menghentikan kimia penyebab kanser,anti-virus dan anti-bakteria.
Manakala Elderberi tidak hanya kaya dengan antioksidan,tetapi juga vitamin A,B dan C yang mampu memberi perlindungan terhadap penyakit kardiovaskular dan jantung termasuk Strok dan serangan sakit jantung.
Apakah Vivix?
·  Memperbaiki
DNA
. Setiap hari, tubuh kita mengalami kerosakan DNA (salah satunya akibat
radikal bebas) yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat. Vivix
membantu melambatkan dan melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses
tersebut.
·  Memperbaiki
tenaga sel
. Semakin tubuh kita terdedah kepada penuaan, semakin cepat sel
tubuh kita kehilangan tenaga. Ini akan menurunkan fungsi sel. Vivix membantu
menguatkan sel tubuh.
·  Membantu meningkatkan fungsi otak,
kardiovaskular, imuniti dan sendi
. Semakin tua, semakin kita rasa sakit
sana sini, ingatan pun makin pudar. Vivix membantu mengembalikan keremajaan

 

 

*Vivix tidak boleh diambil oleh ibu yang menyusukan anak dan ibu mengandung.
 These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.



==Untuk maklumat lanjut,hubungi saya Didie :
Email : didiesh33@gmail.com
H/P No.: 012-6227811
ID Shaklee : 890071
Fanpage : https://www.facebook.com/myvitaminstore

 

 

Share